ETOX Zafer 1e Turkse Sportauto?

Een Turkse styling bedrijf die dacht, laten we een Turkse auto op de markt brengen.

Ik vind het een gruwelijke bak (maar dan letterlijk).

Wel wordt alles ontwikkeld door het bedrijf zelf, afgezien van de motor (die komt uit Frankrijk).

Er is keuze uit 2 dieselmotoren en 1 benzinemotor. Waarvan de basis een 1.5 D met 125Pk (13s. 100km/h) met een gewicht van 1420 kilo, dit model kost omgerekend 48.295 EURO…

Later volgen er 220 en 272 PK wagens.

''Het is schandalig dat een land dat al sinds 1969 auto’s maakt nog geen eigen merk heeft. Zoiets moet Ercan Malkoç gedacht hebben, hij is algemeen directeur van Ertex Oto Dekorasyon en de man achter deze Turkse sportauto ‘Etox’.

Ercan vond het tijd dat Turkije een eigen auto maakt die voor iedereen toegankelijk is. Hij heeft voor een sportauto gekozen omdat deze modellen de meeste mensen aanspreken, iedereen zou er wel eentje willen hebben. Bij het ontwerp zijn ze niet uitgegaan van auto’s als Ferrari of Porsche, het moest een auto worden die dagelijks gebruikt kan worden en minimaal plaats biedt aan 4 personen. Daarnaast moet de auto de mensen aanspreken die een hoge performance verwachten van de auto. Dit is allemaal terug te zien in Etox.
Alle onderdelen van de auto worden door Ercan zelf ontwikkeld en geproduceerd, op de motor na. Deze komt uit Frankrijk en meer info hierover word helaas niet gegeven. Er is na 2 jaar ontwikkeling een prototype gemaakt. De auto is door alle tests in Turkije heen en mag geproduceerd worden. De auto zal op 30 augustus officieel worden onthuld.

De reacties van mensen zijn zeer positief en er zijn inmiddels 3 orders binnen. De verwachting is dat de auto rond de 100-150 duizend ytl zal kosten (delen door 2 voor euro’s). In eerste instantie worden er 20 units gemaakt en daarna richting de 500 stuks.
De auto zal volgens planning met drie verschillende motoren gemaakt worden, een 125 pk diesel motor 1500 cc (standaard) een 220 pk 3-liter diesel en een 272 pk zescilinder benzinemotor.’’

http://www.cemgul.com/junk/etox.jpg

etox.com.tr/

Bron: Autoweek.nl

Hoe vat je dit figuurlijk op dan? :smiley:

Is wel een stap voorwaarts sinds de sahin :open_mouth:

heeft wel iets weg van een korte tvr

Ik heb letterlijk de tekst overgenomen dat zijn niet mijn woorden.