Mensen ben op zoek naar een camcorder (digitale), maar heb de ballen verstand ervan. Welke zouden jullie me aanraden voor 300-500 euro?
Je hebt iig zo hoog mogelijke pixels hebben, harddisk ipv dvdtjes of dergelijke, en de merk, dats al genoeg denk ik…
Hier een voorbeeldje wat zou kunnen worden:
dixons.nl/De_online_winkel/ProductDetail/xp/shop/foto_en_video/videocamera_q1_s/JVC+GZ+MG255+harddisk+camcorder.7085512/default.aspx
Optische en digitale zoom
Een digitale camcorder heeft twee soorten zoom: optische en digitale zoom. Bij optische zoom ontstaat doordat de lensdelen ten opzichte van elkaar bewegen, net als bij gewone camera’s. De optische zoom is bij de meeste camcorders 10x of meer.
Digitale zoom is een lokale uitvergroting van het beeld. De consequentie hiervan is dat de beeldkwaliteit drastisch vermindert. Erg veel waarde moet er daarom niet aan worden gehecht. De kwaliteit wordt slechter naarmate er meer wordt gezoomd. Ook is het zeer lastig om bij 40x zoom een camera nog stil te houden. Zelfs de beste beeldstabilisator kan hier niets meer mee. Advertenties waarin 100x zoom wordt aangeprezen moeten dus met een flinke korrel zout worden genomen.
Breedbeeld
Alle camcorders kunnen opnemen in breedbeeld. Ook hebben de meeste een LCD-scherm in breedbeeldformaat. Sporadisch kom je nog wel een camcorder met 4:3 formaat tegen. Als je daarmee in breedbeeld gaat opnemen verschijnt er een zwarte band boven en onder het beeld. Alle LCD schermen van Sony hebben een aanraakscherm (touchscreen). Sommigen vinden dat prettig. Nadeel is dat je vaak vette vingerafdrukken op het scherm ziet.
Foto’s maken met een camcorder
Met een camcorder kun je ook foto’s maken. Verwacht echter niet teveel van het resultaat. De kwaliteit van de foto’s is sowieso niet te vergelijken met een foto van een doorsnee digitale camera. Verantwoordelijk hiervoor: de CCD-chip. Deze is namelijk optimaal gemaakt voor het vastleggen van bewegende beelden. Bij een digitale camera is het omgekeerde het geval. Het wachten is dus op een CCD die beide maximaal kan.
Grabben
Met sommige camcorders kun je een foto halen uit een videofilm die je hebt opgenomen. Dit geeft een lage kwaliteit (VGA), maar maakt het wel mogelijk vrij precies snapshots van actie te nemen.
Firewire
Om beelden van een mini-DV bandje van de camcorder naar de pc over te zetten gebruik je een firewire-aansluiting. Praktisch alle moderne desktop computers of laptops hebben standaard een firewire-aansluiting. Is dit niet zo, dan kan er in de pc een firewirekaartje geplaatst worden. Met een simpel kabeltje en wat video-edit software is de camcorder volledig bestuurbaar vanuit de pc. Over de firewire-kabel worden beeld, geluid en stuursignalen gegeven zoals start, stop en spoelen.
Firewire is overigens hetzelfde als iLink en IEEE1394.
DV-in
Met DV-in kun je via de firewire-aansluiting beelden die op de pc zijn gemonteerd, zonder kwaliteitsverlies terugschrijven naar een mini-DV tape in de camcorder. Dit is de enige manier om een kopie van je tussen- of eindmontage zonder kwaliteitsverlies te bewaren. Bij schrijven naar een dvd treedt altijd kwaliteitsverlies op. Gelukkig is dat meestal niet erg duidelijk zichtbaar.
USB
DVD camcorders hebben geen firewire-aansluiting, maar sturen film via USB naar de pc. Bij Mini-DV camcorders zit ook een USB-aansluiting. Deze wordt alleen gebruikt om foto’s van de camcorder naar de pc te krijgen. Vaak wordt hier een mini-USB aansluiting gebruikt.
3 ccd camcorders
Een normale camcorder bevat 1 ccd waar alle kleuren in verwerkt worden. Er zijn ook camcorders die voor de kleuren rood, groen en blauw een aparte CCD hebben. Dit levert doorgaans een erg goede beeldkwaliteit. Professionele camcorders maken dan ook gebruik van dit systeem. Een nadeel van de 3 CCD is dat bij weinig licht de prestatie aanzienlijk minder is dan bij hun enkel-CCD-broertjes. Ook het maken van een foto is lastiger; de drie beelden moeten elkaar akelig nauwkeurig overlappen om een goede foto te krijgen. Wat warmteverschillen in de camcorder en er blijft van de foto niet veel over.
Camcorder niet bij extreme omstandigheden
Geen van de camcorders die we testten is echt geschikt voor barre omstandigheden. Zeker zand, maar ook gewoon een zoute omgeving aan zee kunnen al problemen geven in het uiterst kwetsbare mechaniek. Bijzonder vreemd is wel dat vrijwel alle camcorderfabrikanten opgeven dat je de camera beter niet bij temperaturen onder nul kunt gebruiken. Dat zou dus betekenen dat je nooit op wintersport kunt filmen of bij een mooie bergtocht, en zeker niet in Nepal waar het al snel 10 of 15 graden vriest als de zon weg is.
Tips camcorders
Koop een tweede accu via internet, daarmee bespaar je soms wel 60% van de prijs van een originele accu!
Probeer verschillende formaten van de camcorder en verschillende beeldsettings van de televisie. Hierdoor voorkom je teleurstellingen achteraf en krijg je het mooiste beeld op een breedbeeld televisie.
Gebruik een externe microfoon voor echt goede geluidskwaliteit. Extra voordeel hiervan is dat er minder motorgeruis en stoor- en contactgeluid wordt doorgegeven.
Ik zou voor een JVC Everio gaan, en dan inderdaad zoveel mogelijk pixels (als budget toereikend is 3CCD, maar dat red je net niet met 500 Euro max). Liefst wel een HDD, en niet met DVD (dan liever Mini-DV dan DVD), en breedbeeld is met de tv’s van tegenwoordig toch echt een must. En bij een HDD camcorder is de grootte van de HDD niet onbelangrijk.
Nou is met een HDD camcorder firewire geen must voor zover ik het weet, maar misschien kan Salim ook nog wat zinnigs hierover zeggen. Maar dat gezegd hebbende is firewire in die prijsklasse voor zover ik weet nagenoeg standaard.
Nog iets, de lens. De kwaliteit van de lens zegt ook wat over de beeldkwaliteit, niet alleen de grootte van de sensor.
Kijk anders bij een camcorder review site (bijvoorbeeld dpreview.com/ o.i.d.)
Ikzelf heb een JVC Mini-DV met 800K pixels op 4:3, dus zit vrijwel met alle punten niet goed voormezelf. Ga waarschijnlijk ook een keer upgraden.
Kopen op internet van een camcorder is geen slecht idee, zeker met JVC. Qua service kun je terecht bij JVC zelf, ze hebben een servicepunt in Arnhem, die van mij komt uit het buitenland en zelfs dat heeft geen problemen geleverd. Op internet zijn ze meestal een stuk goedkoper, eventueel ook bij de buren kijken (ik had hem gehaald bij Pixmania).
En foto’s op een camcorder? Laat me niet lachen
Ik zou de Everio van Canon niet nemen. Murat (zwager) heeft er 1. Het is een hele goede apparaat, maar hij kan niet goed recorden in nachtmodus. Je hebt dan een soort nightshot functie, maar als je die aanzet gaat hij happeren. Je kunt het beste die van Sony, natuurlijk HDD camcorder nemen. Ik bent het met The Chone eens, dat het geen goed idee is om een DVD camcorder te nemen. Redenen hiervoor zijn, de schijfjes zijn duur, kan max 1 uur op en dan moet het een schijfje zijn die dubbelzijdig is dus eigenlijk maar een half uur per zijde. Krasje op dvd en je kan het vergeten.
Als een HDD camera te duur is neem dan een Mini DV camera (heb ik). Werkt ook perfect.
Bij een HDD camera is USB genoeg, want de computer ziet je camera als een externe hardeschijf, waar je de filmbestanden van de camera over kunt pompen naar je pc. Als je echter een mini DV camera wilt kopen dan is firewire een must.
Ik gebruik een mini DV via Firewire met Nero Visio, binnen een 2 uurtjes is een film omgezet in DVD en gebrand. Dus heel handig.
Conclusie Mus neem een HDD camera van het mer Sony.
Gr.
Suxes
Door alleen naar het ontwerp te kijken van het door jou genoemde model zou ik zeggen, niet doen!
Ik zou gaan voor de Sony DCR SR32E, nadat ik de 2 heb vergeleken en review heb gelezen.
Ik zou zeggen, kijk naar het ontwerp van de SR32E en kijk naar die van de HC44E, en kijk vooral naar de lens, iedereen ziet toch dat die van de SR32E veel beter eruit ziet? Of dat ook zo is kun je in een review lezen, succes.